ОЩЕ ВЕДНЪЖ ЗА КИРО КАФЕДЖИ
Симеон Мильов
Преди години написах долните две статии, а сега добавям още някои неща. По-напред едно старо, но неизвестно ми свидетелство за Киро Кафеджи: „Най-първо били заловени две момчета, защото пеели народни песни. През месец март /1877 г. - б. м. С.М./ Киро от Ярджиловци и Георги Стоицов потеглили за Кюстендил да купуват вино и пренощували в Радомир. Вечерта пеяли в хана народни песни, заптиетата ги чули, нападнали, заловили тетрадката с песента, изпратили ги в София, гдето следствието дълго се протакало, без да кажат от къде са взели тази тетрадка." /Димитров, Г. Г. Страданията на българите и Освобождението на България през 1877-1878 г.. С., 1899, 270/
А пренощували в Радомир, защото в този град живял бащата на „големия родолюбив българин Георги Стоицев Абаджията, един от първите софийски книжари...Абаджията по това време прави „конспирация с българска книжнина" из цяло Софийско". /Ерулски, Ив. Просвещението в Перник в периода 1859-1909.// Перник, 2/5, 2004, 16/
Предлагам ви да видите за първи път лика на Киро Геошев от снимка, издирена от Г. Тахов, която той публикува през 1998 г. и е написал за „пътуващото книжарче" ето това: „Киро Геошев е един от най-колоритните фигури /сред софийските книжари - б. м. С. М./ известен както казах и като Киро Кафеджи или Киро Селянчето, тъй като е от с. Ярджиловци. В кафеджийницата, заедно с локума, продавал и книги и бунтовническата песнопойка / на Н. Вардев - б. м. С. М./. И за да рекламира „стоката" е изпявал по някоя и друга песен." /Тахов, Г. Нашият град не е освободен без жертви. // 120 години свободна София. Юбилеен брой, март 1998, 2-3/. Едни от книгите, които продавал Киро били: „История на хайдут Сидеря е неговът бивол Голя" от Н. Козлев; „Поевропейчване на турчина" от Д. Паничков, комедия; „За славянското произхождение на дунавските българи" от Д. Иловски; „Народна песнопойка" на Н. Вардев и др. /Тахов, Г. Двамата с кожената чанта. Във: Възрожденски книжари. С. , 1980, 177-180/
Що се отнася до родословието на майката на Киро Геошев - Милена, има много неясни неща /вж. Младенов, М., И. Младенов. За Църква. Църковските родове и личности. С. , 2003/, защото нейното име го няма нито във фамилия Попови, нито при Зааринови. В тази посока е трудно да разберем точната връзка между Ярджиловци и Църква. За сега.